درباره ما

اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نمایندگی از عاملین اقتصادی کشور و با عنایت به رسالت و وظیفه قانونی خود در ارتباط با بسترسازی برای برقراری همکاری، تعامل و گفتگوی فی مابین عاملین اقتصادی ایران با کشورهای مسلمان، همسایه و دوست و در اجرای سیاست دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و در اجرای موافقتنامه مورخ 30/10/1381 اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران و اتاق های تجارت وصنایع افغانستان درخصوص تأسیس اتاق های مشترک بین دوکشور،”اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان”را در آبان ماه سال1381، با هدف توسعه روابط بازرگانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی بين دوکشور ايران و افغانستان، گردآوری متخصصان، سرمايه گذاران، بازرگانان، بهره برداران معادن و ارائه دهندگان خدمات در راستای ارتقاء سطح روابط اقتصادی، صنعتی و بازرگانی فی مابين دو کشور، همکاری نزديک با مقامات رسمی و سازمانها و موسسات ايرانی و افغانستانی دارای اهداف مشابه اتاق، جمع آوری و تجزيه و تحليل اطلاعات درمورد مسائل بازرگانی، صنعتی، معدنی وخدماتی دو کشور ايران و افغانستان و روابط دو جانبه و کوشش در جهت گسترش روابط اقتصادی دو جانبه ايران و افغانستان، مبادله هيأتهای بازرگانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی بين دوکشور و ايجاد زمينه همکاری درجهت بالا بردن سيستمهای اقتصادی و روشهای نوين تجاری و جلوگيری از انجام رقابتهای ناسالم و فعاليتهای موازی، تشکیل داده است.

آخرین اخبار ما

انتقال کامل فرایند صدور روادید و اقامت سرمایه‌گذاران خارجی به مشهد

انتقال کامل فرایند صدور روادید...

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی از مزایای ایجاد ظرفیتی جدید برای حمایت از سرمایه‌گذاری در استان می‌گوید: 📌انتقال کامل فرایند صدور ر...

فستیوال سلامت در اردیبهشت 1401 با حضور هیئت تجاری افغانستان

فستیوال سلامت در اردیبهشت 1401...

فستیوال سلامت در روز 5 شنبه 29 اردیبهشت 1401 با حضور هیئت تجاری افغانستان مشتمل بر پزشکان افغانستانی به ریاست جناب آقای حفیظ الله بهاء،رایزن...

نشست هماهنگی برنامه‌ها و همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان در خرداد 1401

نشست هماهنگی برنامه‌ها و همکار...

نشست هماهنگی برنامه‌ها و همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان در روز پنج شنبه  19 خرداد  1401، با حضور رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغا...

سخن اعضا

آنچه اعضاء اتاق می گویند

تصویر
تصویر
مرتضی چزگی
مدیرعامل شرکت جهش تجارت فرزین

خواستار ایجاد ساختاری از سوی اتاق مشترک ایران- افغانستان جهت شرکت اعضای این اتاق در مناقصات افغانستان و همچنین ترکمنستان و ازبکستان شد و گفت: با این اقدام می توانیم در جهت تامین مصالح ساختمانی پروژه‌های در دست اجرا در این کشورها برنامه ریزی نماییم.

تصویر
تصویر
حفیظ الله کاظمی
مدیرعامل امید نوید طوس

همه ما فعالان اقتصادی نیازمند بیمه بازنشستگی هستیم و تا همیشه نمی‌توانیم فعالیت کنیم؛ لذا تمهیداتی اندیشیده شود تا موضوع بازنشستگی تجار افغان در ایران قابل پیگیری باشد. تعهد بازگشت ارز صادراتی درخصوص کشور افغانستان با توجه به قوانین جدید امارت اسلامی نیز استثنا گردد.

تصویر
تصویر
علی جلوه
مدیر نمایشگاهی شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد

نمایشگاه بین‌المللی مشهد آمادگی همکاری متقابل با اتاق مشترک ایران و افغانستان را دارد. قرار است در آینده، نمایشگاهی در این کشور همسایه برگزار کنیم که در صورت تایید تاریخ آن، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد گرفت.

تصویر
تصویر
محسن شادمان
رئیس شرکت فن اوران صانع شرق

مجموعه صانع، بزرگ‌ترین سازنده پست‌های سیار برق در خاورمیانه و بزرگ‌ترین تولید کننده تابلوهای برق ضعیف و متوسط است. در افغانستان صنعت برق نیاز به زیرساخت های متعددی دارد و در صورت تمایل دوستان افغانستانی، ما آماده همکاری در این زمینه هستیم. شرکت‌های ایرانی، توانمندی‌های زیادی در این حوزه دارند که اگر تسهیلات و تمهیدات لازم فراهم شود، می‌توان به صادرات خدمات آن‌ها و ارتقای زیرساخت‌ها در کشور افغانستان، امیدوار بود.

تصویر
تصویر
سعیدی
شرکت بازرگانی پیله وران آریا

نوسانات مکرر در بهای کالاهای وارداتی از ایران به عنوان یکی از مشکلات موجود در زمینه تجارت دو کشورونرخ مواد اولیه نیز روز‌به‌روز در حال تغییر بوده و این امر در قیمت گذاری محصولات اثرگذار است. وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری و توسعه امکانات در بخش ترانزیت و مسافری دوغارون اظهار داشت: نبود زیرساخت بعضا موجب تاثیرپذیری شدید مرز دوغارون از شرایط جوی و اختلال شدید در امر تجارت میشود. بهای کرایه از تایباد تا مرز دوغارون که تنها 18 کیلومتر است و این به مراتب بیشتر از کرایه حمل کالا از مشهد تا تایباد می باشد که مسیری طولانی‌تر محسوب می‌شود. این جنس موضوعات باید رسیدگی شود تا روند حمل کالا و تجارت در این مسیر، سامانی بگیرد.

تصویر
تصویر
احمد امیر
رئیس شرکت امیرچاپ

کار ما چاپ و بسته‌بندی پلاستیک است. از زمان سفارش تا آماده‌سازی محصول دو ماه زمان صرف می شود و از ارسال کالا تا رسیدن سفارشات به افغانستان نیز دو ماه زمان صرف می گردد که این فرآیند بسیار طولانی است و ما خواستار تدابیری برای کاهش زمان حمل و ترخیص هستیم.

تصویر
تصویر
محمدعلی حکیمی
رئیس شرکت نگین توسعه مزار

به دلیل مشکلات برگشت ارز حاصل از صادرات، تجارت ما کاهشی 90درصدی داشته است. وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تمدید کارت بازرگانی نیز اظهار کرد: شرکت همراه اول، شماره پاسپورت را ملاک ثبت هویت قرار میدهد و دیگر ادارات کد 10 رقمی آمایش را و به دلیل عدم دریافت پیامک تایید شماره تلفن، در دریافت کارت بازرگانی دچار مشکل هستیم.

تصویر
تصویر
علی احمد فیضی
رئیس شرکت کشاورزی نوید فیضی ماندگار

تشکیل یک کمیته‌ تخصصی برای حل فوری مشکلات حقوقی بین تجار و صاحبان صنایع ایجاد نماید. وی افزود: موارد عدیده بروز اختلافات میان تجار که بعضا برای حذف نیاز به پروسه های طولانی قضایی و دادرسی دارد، نیازمند تشکیل کمیته ای ویژه جهت حل فوری اختلاف و حل و فصل موضوعات میان تجار و تولیدکنندگان با حضور نمایندگان تمامی ارگانها، وکلای ماهر و مسلط و همچنین نمایندگان تجار، متخصصان و تولیدکنندگان معتمد و برتر ایرانی و افغانستانی است. وی توضیح داد: این ساختار می‌تواند داوری لازم را صورت دهد و توامان از مسیر تعامل به حل اختلافات احتمالی کمک کند. می توان از ظرفیت حضور چند تن از بازرگانان افغانستانی و ایرانی، نماینده دادستان و وکیل در این رابطه بهره بگیریم. فیضی همچنین، بر حل فوری اختلافات میان تجار تاکید کرد تا از پروسه های طولانی قضایی و چالش های مرتبط به آن جلوگیری شود.

تصویر
تصویر
حاجی خلیل احمد یعقوبی
رئیس شرکت تجارتی برادران یعقوبی

حدود 30 سال است که گروهی از تجار افغانستان در ایران فعالیت می‌کنند؛ اما کماکان موضوع اقامت آنان حل نشده است. من در این کشور زندگی می‌کنم؛ اما هربار برای دریافت ویزا به من می‌گویند که باید از افغانستان اقدام کنم. تاجری که 40 سال قبل از طریق سازمان ملل به عنوان مهاجر در ایران پذیرش شده، علیرغم اینکه در حال حاضر در کسوت یک تاجر نیاز به سفرهای متعدد به کشورهای ثالث دارد، متاسفانه امکان خروج و مراجعت بسیار وجود نداشته و باید فقط هر سه ماه یکبار خروج و مهاجرت داشته باشد که این امر برای یک تاجر با تراکنش مالی بالا بسیار محدودکننده است و نیاز است که با توجه به سابقه فعالیت اینگونه تجار، رویکردی سازنده اتخاذ شود.

تصویر
تصویر
رحمانی
شرکت توسعه و عمران دوغارون

:با اشاره به پیگیری های انجام شده برای اجرایی شدن طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون: زیبا‌سازی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از موضوعات مهمی است که به ارتقای ظرفیت های این منطقه منجر می شود.

تصویر
تصویر
جواد نیشابوری حسین پور
رئیس شرکت حباب کف توس

کشور دوست و همسایه افغانستان از بزرگ‌ترین بازارها برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می آید. متاسفانه ایرادی که در این زمینه وجود دارد، این است که بازارهای افغانستان به صورت سنتی اداره می‌شوند و نیازهای روز در این بازار برای تجار ایرانی، شفاف نیست. لذا پیشنهاد داریم تا مرکز مطالعات اقتصادی بین ایران و افغانستان تشکیل شود و صادرات بهتر و هدفمندتر انجام بگیرد.

تصویر
تصویر
سعید خوش‌آهنگ
رئیس شرکت اطلس افروز شرق

حدود 400 هزار دلار ارز شرکت ما به عنوان ضمانت حسن انجام کار در دست بانک جهانی افغانستان بود که پس از تحولات سیاسی در افغانستان، این سرمایه به ما بازنگشت. تاکید ما بر پیگیری سرنوشت سرمایه های شرکت های ایرانی در این کشور همسایه است.

تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به اتاق مشترك بازرگانی ایران و افغانستان می باشد

طراحی سایت و بهینه سازی سایت توسط توسعه گران آریاز AriazDevs - 2022 ©

بالا